5 december 2024

G som i geologi – Sveriges geologiska undersökning får helt nytt utseende

Ny logotyp, nya färger och former. I dag, den 5 december, lanserar myndigheten Sveriges geologiska undersökning (SGU) ett helt nytt grafiskt utseende. I myndighetens nya visuella identitet hämtas inspiration från jordartskartor och topografi och i den nya logotypen är geologin och staten i centrum.

Sveriges geologi har aldrig varit mer aktuell i samhällsdebatten än vad den är i dag. Det återspeglas i SGU:s nya utseende där myndigheten nu sätter geologin i tydligt fokus. I logotypen kan det lilla g:et föra tankarna till en jordglob eller ett mikroskop som behövs för att få syn på olika mineral som krävs för grön omställning, teknologi och försvar.

– Vår kunskap och information om Sveriges geologi är essentiell för hela samhällsutvecklingen och det vill vi bli tydligare med i vår kommunikation. Vi har varit lite blygsamma hittills, men nu har vi en ändrad verksamhetsinriktning och strategi. Vi vill nå ut mer med vår expertis i samhällsdebatten och stärka vårt anseende, samtidigt som vi vill vara mer synliga och attraktiva som arbetsgivare, säger SGU:s kommunikationschef Charlotte Nilsson Kylesten.

Den nya visuella identiteten signalerar den förändring och de värden som SGU vill förknippas med – kompetens, öppenhet och samarbete – samtidigt som den inger förtroende. Det nya utseendet är också mer avpassat för den digitala tidsålder vi lever i. Myndighetens nya logotyp innehåller en specialritad kunglig krona, som vid sidan om det lilla riksvapnet med tre kronor, är den enda skyddade symbolen för statlig verksamhet.

– Att manifestera att SGU är en statlig myndighet genom logotypens krona har varit ett viktigt beslut för oss att ta, särskilt då det inte framgår av vårt namn att vi är en myndighet. En tydligare myndighetskoppling är också något som efterfrågats av våra medarbetare, inte minst i samband med fältarbete, säger Charlotte Nilsson Kylesten.

Arbetet med att ta fram en ny logotyp och visuell identitet för myndigheten har genomförts i samarbete med SGU:s upphandlade kommunikationsbyrå Differ.

Senast granskad 2024-12-05