14 juni 2018

SGU utökar och utvecklar i Malå

SGU har tecknat ett avtal med fastighetsbolaget Malå Geoscience Förvaltning AB om att bygga ut det nationella borrkärnearkivet i Malå med 4000 kvadratmeter, samt att förlänga det befintliga hyresavtalet med tio år.

SGUs nationella borrkärnearkiv i Malå har en samling av mer än tre miljoner meter borrkärnor från mer än 18 000 borrhål från hela Sverige.  Det är därmed det största borrkärnearkivet i Europa. I arkivet finns rum för kärnkartering och provtagning. Borrkärnearkivet är i sin nuvarande form på drygt 6 000 kvm, men kommer i efter utbyggnationen att uppgå till drygt 10 000 kvm.

- Det här ger oss bas för att fortsätta utveckla verksamheten i Malå och öka servicen till forskare och prospekteringsföretag, säger Lena Söderberg, generaldirektör på SGU

Klockan 13 på torsdag tas det första spadtaget för utbyggnaden.

SGU har varit närvarande i Malå i flera decennier, där mineralinformationskontorets borrkärnearkiv fyller en central funktion för prospekteringen i Sverige. Borrkärnearkivet ger en unik möjlighet att studera olika geologiska objekt utan att behöva utföra egen borrning.

Senast granskad: 2018-06-14

Skriv ut Dela med andra: Facebook LinkedIn